فکر و حساب

به جای فراموشی رویاهایتان، باید آنها را به دست بیاریم.
  • فکر و حساب

    به جای فراموشی رویاهایتان، باید آنها را به دست بیاریم.

مشخصات بلاگ

هوش تجاری و مالی عملی غریزی یا نشانه ارثی نیست، بلکه یک رفتار اکتسابی است. با افزایش مهارت در هر زمینه ای ما می توانیم باعث رشد و توسعه فردی باشیم.
به جای فراموشی رویاهایتان، باید آنها را به دست بیاریم.
پس پیش به سوی موفقیت . . .

بایگانی
دوشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۹، ۰۲:۳۲ ق.ظ

سه راز اصلی بازارهای مالی

آموزش بورس برای تازه کاران:

 

بسیاری می پرسند که آیا میتوان تریدر موفقی شد؟

به نظر من شما می توانید تریدر موفقی شوید. دیگران توانسته اند و هنوز هم کسانی هستند که موفق می شوند . کسانی که موفق نمی شوند یا از دانش کافی بهره نمی برند و یا دیسیپلین (نظم) ندارند . تریدرهای موفق به سه M احتیاج دارند :

بله سه راز اصلی Mind, Method, Money

سه راز اصلی

Mind : روش های روانشناسی معاملات است که شما را در شلوغی بازار آرام نگه می دارد.

Method : روش تحلیل و سیستم شماست .

Money : مدیریت سرمایه است تا شما فقط قسمت کوچکی از حسابتان را ریسک کنید .

 

مقدمه

 

حرفه ای ها منتظر فرصتند ، اما آماتورها ناگهان پابرهنه وسط بازار میپرند!

آنها آنقدر خرید و فروش می کنند تا از بازار بیرون بیفتند.

تحلیل تکنیکی تنها زمانی برایتان مفید است که شما دیسیپلین کافی داشته باشید و منتظر تشکیل الگوی مورد نظرتان بمانید . حرفه ای ها تنها و تنها زمانی وارد میشوند که بازار فرصتی طلایی برایشان فراهم نماید.

تریدر موفق زمانی که الگوی مورد نظرش تشکیل شد ، بدون نگرانی و به پشتوانه دانشش وارد می شود و در آرامش منتظر بسته شدن پوزینشش می شود. اگر با سود بسته شد ، آن را تایید دیگری بر سیستمش تلقی می کند و اگر با ضرر بسته شد ، در پی یافتن دلیل ضررش بر می آید .

نه بازار و نه کس دیگری را مقصر قلمداد نمی کند، به اعصابش مسلط است و خونسردیش را از دست نمی دهد .

 

راز اول، ذهن (Mind) : روانشناسی در ترید

 

هرروز تریدرهای زیادی وارد بازار می شوند، اما تعداد کمی از آنها موفق می شوند. تنها انگیزه منطقی ترید کسب درآمد است . وقتی تریدر تمرکزش را از این انگیزه منطقی از دست بدهد ، کارش ساخته است . کسانی که برای پز دادن ، قمار و … ترید می کنند ، بازندگانند . آنها رفتارهای احساسی دارند و احساساتی ها شکست می خورند.

بازندگان اکثراً بروکر ، استاد و اتفاقات پیش بینی نشده را مقصر میدانند. اما آیا اینان مقصرند؟

آماتورها مانند کودکانی که بلیت بخت آزمایی می خرند ، ترید می کنند . منتظر می مانند تا دیگری درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرد. اما حرفه ای ها با برنامه ای که برای ورود و خروج (و بخصوص خروج) دارند ، سرنوشتشان را در دست خود دارند .

بهترین زمان برای تصمیم گیری پیش از ورود به ترید است زیرا در آن زمان هیچ پولی ریسک نکرده اید و می توانید پارامترهای مختلف سود و زیان را بررسی کنید . به همین علت است که باید استراتژی خروجتان را مکتوب کنید و به آن عمل کنید.

یکی از اشتباهات معمول تریدرها، نگه داشتن معامله ی ضررده است. می خواهند به ترید ضررده فرصت بدهند تا سودده شود! چه خیال خامی . اولین ضرر، بهترین ضرر است ، این قانون کسانی است که با چشم باز ترید می کنند.

تریدرهای موفق باهوش ، کنجکاو و متواضع هستند . اکثر آنها دوره های زیان هم داشته اند اما با رعایت ۳M.

بازار تریدرهای طماع را اغوا می کند تا با زیاد کردن لات سایزشان سود بیشتری کنند. اتفاقی که اکثراً به نابودی حساب تریدر طماع منجر میشود.

 

راز دوم، روش  (Method): روش و سیستم شما در معاملات

ترید

تریدر کسی است که با استفاده از یک سیستم از قبل تست شده ترید می کنند. در این نقطه آماتورها و حرفه ای ها از هم جدا می شوند. آماتورهایی که از سیستم مکانیکی استفاده میکنند یا سیستم را روی خلبان خودکار تنظیم می کنند و هیچکدام از پارامترها را بررسی و اصلاح نمی کنند یا گاهی به سیستم اعتماد می کنند و گاهی نمی کنند. هردوی این روشها حاصلی جز ضرر ندارند.

اما حرفه ای ها مانند عقاب مراقب سیستمشان هستند و دایماً از بازخوردهایی که از سیستم میگیرند در بهبود آن استفاده می کنند.

تست سیستم

پیش از استفاده از هر اندیکاتور، قانون یا روش جدید در سیستمتان باید آنرا بک تست کنید. وقتی مطمئن شدید که نحوه کار با اندیکاتور جدید را می دانید، روی چارتتان تا جایی که ممکن است به عقب بروید. سپس شروع کنید کندل به کندل سیستم را به جلو بیاورید. در جایی که سیستمتان سیگنال می دهد، نقاط بازکردن، خروج با ضرر و تارگت را ثبت کنید (ثبت تاریخ و ساعت هم مفید است)، سپس کندل به کندل جلو بروید تا استاپ یا تارگتتان بخورد. سود یا زیان را یادداشت کنید و اینکار را آنقدر ادامه دهید تا حداقل ۶۰ ترید داشته باشید. مطمئن باشید در حین بک تست میتوانید نکات جالبی از تریدهایتان بیرون بکشید و سیستمتان را کامل تر کنید مثلاً اگر قیمت با گپ باز شد، چه بکنم؟ تریلینگ استاپ داشته باشم یا نه؟ چه روزهایی و چه ساعاتی ترید نکنم؟ و … در نهایت ببینید درصد تریدهای سودده تان چقدر است؟ میانگین سود و زیانتان چقدر است؟

حال سیستم را بهینه کنید و ۶۰ ترید دیگر با قوانین جدید انجام دهید. وقتی درصد تریدهای سودده تان و میانگین سودتان راضی کننده بود به مرحله بعد بروید…

ترید دمو

در این حالت حداقل یکماه روی یک حساب دمو با رعایت کامل قوانین ترید کنید. برای عدول از قوانین ترید جریمه بگذارید (مثلاً انجام ۶۰ بک تست جدید). اگر در این مرحله هم سیستم خوب جواب داد، یکماهی هم در لات سایز پایین در حساب واقعی ترید کنید. سوددهی این مرحله تاییدی بر سیستم و توانایی شما برای ترید آن است. به لات سایز اصلی خود (که در آن اصول مدیریت سرمایه رعایت شده باشد) بروید و از پیپ هایتان لذت ببرید.

 

انواع اندیکاتورها

اندیکاتورها را به سه دسته کلی میتوان تقسیم نمود:

اندیکاتورهای تابع روند. این اندیکاتورها به شناختن روند کمک می کنند. میانگین متحرک و خطوط MACD و سایر اندیکاتورهایی که با افزایش قیمت بالا رفته، با کاهش آن پایین می آیند و با سایدوی رفتن آن فلت می شوند، از این دسته اند.

اسیلاتورها به یافتن نقاط برگشت کمک می کنند. باندهای بولینجر و استوکستیکس، نمونه هایی از اسلاتورها هستند.

سایر اندیکاتورها هم اندیکاتورهایی هستند که سطوح صعودی یا نزولی بودن بازار را تعیین می کنند.

گروه های مختلف اندیکاتورها، سیگنالهای مختلف می دهند و گاهی این سیگنال ها با هم در تضاد است.

برای مثال اندیکاتور دنباله رو روند سیگنال خرید میدهد اما اسیلاتور سیگنال فروش. یکی از خطرات محتمل افتادن بدام اندیکاتورها و دنباله روی از اندیکاتوریست که سیگنالش مورد علاقه مان است. تریدر باید سیستمی داشته باشد تا تمام انواع اندیکاتورها را بررسی کند و بر طبق آن سیستم تصمیم بگیرد.

انواع تایم فریم ها

مانند اندیکاتورها، تایم فریم ها هم ناهمخوانی دارند. میانگین متحرک در تایم فریم روزانه سیگنال خرید میدهد اما در تایم فریم ۱H سیگنال فروش. چه باید کرد؟

آماتورها ساده ترین کار را انجام می دهند: تنها با یک تایم فریم کار می کنند.

یکی از روشها برای بررسی وسیعتر بازار، سیستم سه صفحه ای است. در این سیستم به جای بررسی تنها یک تایم فریم ترکیبی از سه تایم فریم است به این شکل که :

تایم فریمی را که با آن بسیار راحتید انتخاب کنید (صفحه میانی). این صفحه اول شماست. برای مثال ۱H. این مقدار را در ۴ یا ۵ ضرب کنید تا صفحه بلند مدتتان بدست آید (در اینجا ۴H). تایم فریم کوچکتر هم (در اینجا M15). در تایم فریم بلند مدت جهت بازار را پیدا می کنیم و با کمک دو تایم فریم دیگر زمان دقیق ورود به پوزیشن را.

روانشناسی

تریدرهای موسسات به این دلیل ترید می کنند که حقوق می گیرند تا ترید کنند. اما تریدرهای خصوصی به دلایل شخصیشان ترید می کنند. دلایلی که برخی از آنها منطقی و برخی غیر منطقیست.

مانند هر بیزینس دیگری، تنها دلیل منطقی ترید کردن، کسب درآمد است. هرچند برخی دیگر نیازهای صاحبان بیزینس هم مرتفع می شود اما پول نقش اصلی را در این میان بازی می کند. تریدرهایی که دچار سرخوشی می شوند، توجه شان از پول منحرف شده و پا برهنه وسط بازار می پرند. اینان بازندگان هستند.

تریدرهای موفق سیستم ها و الگوهای مختلف را تست می کنند، ریسک و سود را اندازه می گیرند و بر ساختن حسابشان تمرکز می کنند.

 

راز سوم، پول  (money ) : فرمول های مدیریت سرمایه

 

برای چه ترید می کنید؟ پول یا لذت؟ پاسخ ندهید. رکورد تریدتان را نشان دهید. پاسخ آنجاست. کسانی که برای پول ترید می کنند، به آن می رسند. شیب بالانس حسابشان نشان می دهد. اغلب مردم ترید را برای کسب درآمد شروع می کنند اما خیلی زود آن را تفریحی جذاب می یابند و با فراموش کردن هدفشان به قمار روی می آورند. اینها برای جلب توجه یا فرار از روزمرگی ترید می کنند. به تعداد تریدرها دلیل برای ترید کردن وجود دارد اما فقط یک دلیل دلیلی خوب و حقیقی است: کسب درآمد.

این قسمت شما را با آخرین M لازم برای ترید آشنا میکند: money management.

هر کسی می تواند در یک ترید یا چند ترید متوالی سود ببرد. حتی در یک کازینو هم چنین احتمالی دور از عقل نیست. در بازارهای مالی تقریباً هر کسی می تواند یک یا چند ترید خوب داشته باشد اما تعداد معدودی می توانند موجودی حسابشان را افزایش دهند.

مدیریت سرمایه کشتی نجات تریدرهاست. گاهی آن را هنر می خوانند و گاهی علم می دانند اما در واقع ترکیبی از هردو است. هدف مدیریت سرمایه، افزایش سرمایه با کمینه کردن ضرر در تریدهای ضررده و بیشینه کردن سود در تریدهای سودده است. وقتی چراغ عابر پیاده سبز می شود، شما پیش از عبور از خیابان به چپ و راست نگاهی می اندازید زیرا همیشه ماشینهای بی احتیاطی پیدا می شوند که چراغ را رد کنند. وقتی سیستمتان سیگنال داد، مدیریت سرمایه نقش این نگاه را ایفا می کند. مهم نیست سیستمتان چقدر خوب عمل کند، مدیریت سرمایه همیشه برای سوددهی مکرر مفید است.

پدری را میشناختم که پسر نوجوانش را برای مدیریت سرمایه تربیت می کرد. هر شنبه با هم به میدان اسب دوانی می رفتند و به پسرش ۱۰ دلار بعنوان سرمایه آن روز میداد. این پول هم پول نهار بود و هم پول شرط بندی. پدر تمام روز را با دوستانش می گذراند و پسر میتوانست در روز هر کاری با او داشته مگر درخواست پول. پسر باید یولش را طوری مدیریت می کرد که هم ناهار بخورد و هم از شرط بندی روی اسبها لذت ببرد. یاد گرفتن چگونگی شرط بندی رو اسب ها (تحلیل تکنیکی)، تقسیم پول (مدیریت سرمایه) و صبر کردن برای بهترین موقعیت شرط بندی (روانشناسی) آن پسر را به یکی از موفقترین مدیران هج فاند با حسابی چند میلیون دلاری تبدیل کرد.

یک سیستم ترید خوب به شما اطمینان می دهد که در دراز مدت درصد تریدهای برنده شما بیشتر از تریدهای بازنده است. اینجاست که مدیریت سرمایه به کمکتان می آید و به حفظ سرمایه تان کمک می کند. اما اگر سیستمتان مناسب نباشد، کاری از دست مدیریت سرمایه ساخته نیست.

هر چند درصد سرمایه که از دست بدهید، برای پس گرفتنش باید درصد بیشتری سود کنید .

مثلاً فرض کنید شما ۱ م پول  دارید و ۲۰% ضرر می کنید، موجودی شما ۸۰۰هزار میشود اما برای برگشتن به ۱م شما باید ۲۵% سود کنید.

بازار همانقدر صلح آمیز است که جنگ گلایدیاتورها. همه میخواهند پول شما را بگیرند مثل رقبا، بروکر و فروشندگان سیستم ها و نرم افزارها. از دست دادن پول آسان است اما بدست آوردنش مشکل.

مدیریت سرمایه دو هدف دارد: بقا و سودآوری. اولویت با بقاست. سپس سودآوری تدریجی و مداوم. تازه کاران اولویت ها را برعکس می بینند. برای آنها سودآوری در الویت است و برای آن هرکاری می کنند اما شکست می خورند. با اولویت دادن به بقای در بازار، تمرکز روی مدیریت سرمایه بیشتر می شود. تریدرهای حرفه ای همیشه تمرکزشان بر کم کردن ضرر است و با اینکار سرمایه شان افزایش می یابد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی